Gotowi zmierzyć się z regularnym pisaniem?

pisarze pracujacy na 7 dniowym kursie pisania kreatywnego
Kuźnię Bestsellerów polecam wszystkim, dla których hasło “spełniam pisarskie marzenia” porusza czułe struny w sercu, budzi pragnienie tworzenia i dzielenia się historiami, które wciąż czekają na odkrycie. 

Sylwia

Nowy, siedmiodniowy kurs pisania, który pogłębi Twoje kompetencje, styl i sprawi, że rozwiniesz pisarskie skrzydła. 

Myślisz, że codzienne zajęcia to szaleństwo? Owszem. Ale w tym szaleństwie jest metoda. Zagraniczne szkoły pisania od wielu lat preferują tego rodzaju intensywne kursy. Dlaczego? Bo tylko wtedy przestawiamy się z trybu „piszę od czasu do czasu” do trybu „piszę codziennie”. Dzięki skumulowanej wiedzy w krótkim czasie staniesz się mistrzem pióra i redakcji. A dzięki trzem różnym nauczycielkom poznasz trzy różne perspektywy i ocenę Twojej pracy. 

Codziennie od 07 maja do 13 maja
18:30-21:30

Regulamin kursu znajdziesz tutaj.

Poznaj szczegóły

Sprawdź program i dołącz do grupy odkrywców. 

Załoga SIÓDMEGO STOPNIA WTAJEMNICZENIA właśnie rozpoczyna swój rejs. 

 Kurs trwa od 7 maja do 13 maja. Codziennie 18:30 – 21:30 

Do wyprawy pozostało:

Countdown Expired!

Poznaj kapitanki naszego statku:

Anna Fryczkowska pisarka

Anna Fryczkowska

Pisarka

Od zawsze żyła z pióra. Przez wiele lat w dziennikach, tygodnikach i miesięcznikach pisała własne teksty i redagowała cudze. Tworzyła scenariusze do seriali i opiekowała się literacko studiem scenariuszowym. Opublikowała 13 powieści, wiele z nich zostało nagrodzonych i wyróżnionych.

Małgorzata Warda pisarka

Małgorzata Warda

Pisarka

Z wykształcenia rzeźbiarka, z zamiłowania pisarka. Napisała piętnaście powieści. Wiele z nich dotyczy tematyki wykluczenia. Wielokrotnie nagradzana oraz nominowana do najważniejszych literackich nagród.
Uczy pisać od pięciu lat, na kursach najbardziej lubi odkrywać nowe historie i pokazywać studentom ich mocne strony.

Anna Rozenberg pisarka

Anna Rozenberg

Pisarka

Autorka kryminałów, thrillerów oraz opowiadań. Zdobywczyni najważniejszych polskich kryminalnych nagród literackich.
Jest czynną redaktorką, która współpracuje z największymi, polskimi wydawcami.

Książki Anny Fryczkowskiej to niesamowita podróż w czasie, która pozwala na odkrycie przeszłości, oczami prawdziwych i wyrazistych postaci.
Małgorzata Warda jest genialną pisarką. Ona naprawdę sprawia, że myślałam o tym, co jest dobre, a co złe i o miejscu pomiędzy.

blondynkowe_ksiazki

Lubimyczytac.pl

Uwielbiam styl autorki. Piękne słownictwo, bez zbędnych opisów.
Wszystko w punkt i dokładnie w momencie, w którym powinno się pojawić.
 

diabelskie_stronice

Lubimyczytac.pl

Wybierz Twój pakiet

Od portu do portu

1 190 PLN
  • 3 dni przygody
  • Zdecyduj, w których zajęciach weźmiesz udział
  • Opcja dla zabieganych

Pełny rejs

2 650 1970 PLN
  • Udział we wszystkich zajęciach
  • 7 dni wspaniałej przygody
  • 2 650 PLN najniższa cena przed obniżką

Pełny rejs + szalupa

3 325 2 520 PLN
  • 3 indywidualne konsultacje (20 minut)
  • 3 specjalnie dobrane ćwiczenia
  • 3 325 PLN najniższa cena przed obniżką

Weź udział z przyjacielem

-100 PLN przy zapisie 2 osób

Zapisze się jednocześnie z przyjaciółką i oboje zgarnijcie 100 PLN zniżki.. Obowiązuje dla zapisów do 10.04.2024

Od marynarza do kapitana

Drogi marynarzu! Jak wiesz, zanim założyłam Kuźnię z Małgosią i Pawłem i napisałam swoją pierwszą powieść przez wiele lat szorowałam pokład. Pamiętam mój pierwszy kurs, jakby wydarzył się wczoraj. Te skrzypiące deski, mój lęk, żeby przeczytać na głos to, co pisałam wieczorami w ciasnej kajucie… Pamiętam, że niektóre z poleceń kapitanki Małgosi Wardy wprawiały mnie w zakłopotanie. Patrzyłam na plączące się pod nogami sznury. Zupełnie nie wiedziałam, za który koniec pociągnąć, żeby je rozplątać!

Bywały dni jasne i ciepłe, w takie dni horyzont dawał mi obietnicę wspaniałej, pisarskiej przygody. Bywały dni ciemne i zimne, w takie dni statek kołysał się, a ja prawie wypadłam za burtę.

Jak się domyślasz, ta historia ma szczęśliwe zakończenie. Napisałam i wydałam pierwszą powieść, druga ma premierę lada dzień, piszę trzecią.

Nic z tego by się nie wydarzyło, gdybym pewnego dnia nie postawiła stopy na pokładzie Małgosi Wardy. Dzielę się tym z Tobą, ponieważ sama chciałabym przeczytać takie słowa kilka lat temu. Chciałabym, żeby ktoś powiedział do mnie: „Wskakuj na pokład! Nie będzie łatwo, ale gwarantuje ci, że ta podróż Cię zmieni”.

 

 

 

Wow! Wyszukane słownictwo, wielowątkowość powieści, pełno zwrotów akcji, które odkrywają bolesne prawdy z biegiem czytania.

Jolanta Kolosek

Lubimyczytac.pl

Dalej się zastanawiasz?

Wskakuj do łodzi, zanim zabraknie dla Ciebie miejsca!

Agenda kursu

Koniec pisania do szuflady! Wreszcie jesteście gotowi na podbój świata literatury. Bierzecie więc swój tekst i w drogę. Tyle że ta podróż ku księgarskim półkom ma w rzeczywistości więcej zakrętów i zwrotów akcji niż Wasza powieść. Pozwólcie więc, że będę Waszym przewodnikiem. Jako czynna redaktorka i wydająca pisarka mam podgląd obydwu światów niczym podwójny agent. Teraz chętnie podzielę się z Wami tą wiedzą!

  • Nie wszystko złoto, co zapisane – największe błędy debiutantów. Dobra powieść broni się sama, ale dobrze zapisana powieść wygrywa już pierwszą i najważniejszą bitwę czyli tę o uwagę redaktora inicjującego. Opowiem Ci, czego unikać, a na co stawiać przy planowaniu, pisaniu i edycji.
  • Rozmiar (czcionki!) ma znaczenie. Jak zapisywać, żeby nas czytano. Napisałeś/aś arcydzieło, wysłałeś/aś do kilkunastu wydawców, ale odpowiedź nie nadchodzi. Za to Ciebie nachodzą czarne myśli, co poszło nie tak. Podczas tej części kursu postaram się podać jak najwięcej przykładów, dlaczego tak się stało i jak sprawić, by twój tekst nie został odrzucony już na wstępie.
  • Redaktor jako ambasador tekstu czyli daj sobie powiedzieć. Kilka słów o współpracy z redaktorem. Tekst pojechał do redakcji. Czekasz niecierpliwie, by zatwierdzić wszystkie te literówki i przecinki, które gdzieś Ci się zapodziały podczas rejsu na falach weny. Wreszcie jest! Powiadomienie, mail, a w nim załącznik z naszym dziełem, które… wcale nim nie jest. Czytasz i nie wierzysz! Jak to ta scena jest do poprawy? Jak to ta postać jest nieautentyczna? Przecież to wypisz – wymaluj moja ciocia Jadzia, a ciocia Jadzia autentyczna przecież jest. No to zawieszasz ręce nad klawiaturą i warzysz w głowie jadowitą odpowiedź na obronę autentycznej cioci. Niech temu redaktorowi w pięty pójdzie, a co! Opowiem Ci zatem o piętach redaktora, jego roli i misji, ale też o tym, z czego nie wolno Ci rezygnować jako autor. 

Tworzenie w różnych stylach literackich takich, jak wiersz czy tekst piosenki to piękny proces. Jest też jednak doskonałym treningiem dla pisarzy pragnących rozwinąć swoje umiejętności. Praca z rytmem i rymami pomaga rozwijać umiejętności pisania dialogów i wypowiedzi bohaterów, a tworzenie krótkiej historii, która ma zostać zamknięta w wierszu, refrenach i zwrotkach rozwija i trenuje umiejętność opowiadania w skondensowanej formie. Pisanie takie wymaga też kreatywności języka, uczy samodyscypliny, dbałości o każde słowo. Proces ten może też również terapeutyczny dla autorów i pomóc im w wyrażaniu emocji piórem.

  • Jak sprawić, by wiersz/tekst piosenki stał się czytelny dla słuchacza i ile można w nim opowiedzieć?
  • Rymy i rytm – jak tworzyć rymy, dobierać słowa.
  • Budowanie emocji w krótkiej formie literackiej.
  • Budowanie tekstem obrazów, które zapamięta czytelnik.
  • Jak unikać powszechnych pułapek i błędów w pisaniu tekstów piosenek. Jak wykorzystać historie osobiste i doświadczenia w wierszu/tekście piosenki.

Masz swój tekst – poprawiony, dopieszczony, a nawet pięknie edytowany. Masz też jeszcze jedno – świadomość, że takich tekstów są setki. Jak zatem zwrócić na siebie uwagę już w mailu? Na jakie wyróżniki postawić? Oryginalność czy elegancka klasyka? Spróbujemy sobie odpowiedzieć na te wszystkie pytania, które piętrzą się, gdy już wszystko wydaje się na wyciągnięcie ręki. 

  • Zobaczcie mnie – mikrowykład o liście do wydawcy, biogramach, streszczeniach.
  • Ja, redaktor – co się dzieje, gdy tekst trafia do skrzynki wydawcy. Pamiętasz serial „Było sobie życie”? Świetnie! Opowiem Ci zatem, jak wygląda wielki organizm wydawniczy, przez jakie procesy przejdzie Twój tekst, zanim znajdzie się na półce oraz o cyklu życia książki. Czego możesz się spodziewać i na co się przygotować przy negocjacjach umów. Jak wygląda rynek książki w Polsce i co może na nim zaskakiwać.
  • To, co chciałbyś wiedzieć o redagowaniu, ale wstydzisz się zapytać Mam świadomość tego, że są sprawy, które nurtują początkujących pisarzy, a które trudno znaleźć w internecie czy tradycyjnych publikacjach. W tej części odpowiem zatem na wszystkie pytania, które powstaną w Waszych głowach podczas trwania kursu. Zachęcam do spisywania ich już teraz!

„Chodzi mi o to, aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa” – domagał się Juliusz Słowacki, i słusznie się domagał. Dlaczego dla jednych książek potrafisz zarwać noc, a inne, nieskończone, odkładasz na stosik przy łóżku? To między innymi kwestia stylu, którą zajmiemy się na tych zajęciach. Zastanowimy się, jak opowiadać historie tak, żeby trudno było się od nich oderwać. I jak ulepszać opowieści, które już napisaliście. Będziemy więc zagęszczać teksty, zamiast rzadkiej zupki ze słów stworzymy opowieść instant, która będzie buzować w wyobraźni czytelników. Poszukamy także wagi słów i wagi milczenia, bo czasem mniej znaczy więcej, zastanowimy się nad tym, kiedy. 

  • Jak bezboleśnie skrócić tekst? Nawet nie przypuszczasz, ile tam nadmiarów.
  • Czy milczenie ma moc? Siła braku.
  • Czy wszechwiedzący narrator jest lepszy niż pamiętnik Bridget Jones? Pierwsza czy trzecia osoba? A może odważysz się na drugą?
  • Był, była, byli. Jak i po co wzbogacać słownictwo. Przed zajęciami wyślę Wam kilka niedługich tekstów, nad którymi razem popracujemy. Będziemy też pisać własne.

Wspaniały pomysł to dużo, ale warto umieć go dobrze opowiedzieć. Dziś więc zajmiemy się więc bardziej zaawansowaną gimnastyką naszego stylu. Ponieważ po poprzednich zajęciach zyskał nieco elastyczności, ćwiczmy go dalej. Gdy akcja toczy się szybko, dobrze, żeby opis miał podobne tempo, nauczymy się więc dynamizować opowieść. Będziemy ją także spowalniać, żeby posłusznie i w rytmie przez nas wyznaczonym niosła emocje. Zastanowimy się, kiedy opis wzbogaca akcję, a kiedy niepotrzebnie ją rozwadnia. Czytelniczki i czytelnicy nie chcą marionetek (chyba że piszesz o teatrze lalkowym), wolą czytać o żywych osobach. Pouczymy się więc tak opisywać postaci, żeby od pierwszego pojawienia kradły emocje. Dotykaj wyobraźni czytelników w różnych miejscach, podtrzymuj ich uwagę różnymi bodźcami, opisując świat używaj różnych zmysłów, żeby ludzie chłonęli twoje pisanie jak rzeczywistość. Diabeł tkwi w szczegółach, zawsze. Dzisiaj popracujemy nad tymi szczegółami.

  • Jak spowodować, żeby czytelniczka myślała w tym samym zdyszanym rytmie co uciekający bohater? Dynamika tekstu.
  • Jak uciec od stereotypu? Opisz postać nie przymiotnikami, lecz w działaniu.
  • Jak dodać barw opisom? Jak sprawić, by krajobraz zaczął mówić? Temperatura słów. 
  • Z którym zmysłem najlepiej wejść do świata, który opisujesz? Patrz, słuchaj, wąchaj, dotykaj. Także przed tymi zajęciami wyślę Wam kilka niedługich tekstów, nad którymi razem popracujemy. Będziemy też pisać własne.

W dobie cyfrowej ekspansji i nieustającego przepływu informacji, marka osobista staje się dla autora nie tylko wizytówką, ale również kluczem do budowania trwałych relacji z czytelnikami. “Pisarski odcisk w sieci” to dzień poświęcony rozwijaniu świadomości na temat własnej marki i jej znaczenia w budowaniu kariery literackiej. W świetle smartfonów i ekranów komputerów każdy autor staje przed wyzwaniem nie tylko napisania książki, ale również wypracowania sposobu na wyróżnienie się i dotarcie do serc czytelników.

W obliczu niezliczonych bodźców i przeniesienia interakcji społecznych do sfery online, marka osobista autora ewoluuje w niezbędny element budowania trwałych relacji z czytelnikami. “Pisarski odcisk w sieci” to dzień poświęcony nie tylko rozwijaniu świadomości własnej marki, ale i zrozumieniu jej roli w kształtowaniu literackiej kariery. W świecie, gdzie każdy autor może dotrzeć do globalnej publiczności za pośrednictwem smartfonów i komputerów, kluczowym wyzwaniem staje się nie tylko napisanie książki, ale przede wszystkim wypracowanie sposobu, by wyróżnić się i zapewnić swoim dziełom miejsce w sercach czytelników.

  • Marka personalna autora – Odkryjemy, jak kształtować własny wizerunek w sieci, aby był spójny z twórczością i przemawiał do odbiorców. Omówimy, jak ważna jest autentyczność i znajomość własnych wartości.
  • Dla wszystkich czyli dla nikogo – Określimy, do kogo kierujemy naszą twórczość. To kluczowe w skutecznym komunikowaniu się i budowaniu społeczności wokół naszych książek. Podczas zajęć omówimy jak identyfikować i angażować swoją grupę docelową.
  • Szukanie swojego wyróżnika – W morzu informacji i twórców, ważne jest, aby znaleźć to, co nas wyróżnia. Podczas warsztatów popracujemy nad wydobyciem unikalnych cech naszej twórczości i osobowości, które mogą stać się naszym znakiem rozpoznawczym w sieci.

Wprowadzenie czytelnika w świat powieści zaczyna się od kluczowego elementu literackiego – od ekspozycji. To misternie utkany fragment tekstu, który ma ogromne znaczenie. Jeśli wypadnie blado – czytelnik odłoży książkę. Jeśli się sprawdzi – czytelnik pokocha Twoją opowieść. Ekspozycja stanowi więc klucz do zrozumienia opowieści, nadając ton, atmosferę i kontekst. To ona kształtuje główne wątki, buduje napięcie i tworzy niezapomniane doświadczenia czytelnicze. Na kursie przygotuj się więc na pełną pasji podróż przez zrozumienie ekspozycji i jak najlepsze jej wykorzystanie w tekście. 

  • Ekspozycja postaci, miejsca i głównego konfliktu
  • Tworzenie atmosfery i tonu
  • Podkręcanie ciekawości czytelnika
  • Efektywne wykorzystanie technik narracyjnych
  • Jak w ekspozycji rozwinąć postać

Najczęściej zadawane pytania

Kurs ma formę siedmiu spotkań online. Kontaktujemy się z uczestnikami mailowo przesyłając im link do platformy szkoleniowej. Szkolenie odbywa się “na żywo”. Każde ze spotkań trwa około 3 godzin zegarowych (wliczając przerwę) podczas, których wykonuje się ćwiczenia pisarskie. W każdej chwili kursu możesz mi zadać pytanie i liczyć na moje wsparcie.

Program tego kursu powstał, między innymi, dla takich osób jak Ty. Podczas zajęć będziesz głównie pracować nad swoim stylem oraz otrzymasz narzędzia, dzięki którym będziesz potrafił(a) samodzielnie pracować nad fabułą swojej książki.

Właśnie na tym nam zależy! Zdobędziesz maksimum wiedzy i wyrobisz w sobie nawyk codziennego pisania. Chociaż niewykluczone, że będziesz miał(a) ochotę zagłębiać tajniki pisania na innych kursach Kuźni Bestsellerów. Do czego oczywiście serdecznie Cię zachęcamy!

Wszystkie nasze zajęcia odbywają się w miłej, serdeczniej atmosferze i chociaż zachęcamy przyszłych autorów do dzielenia się swoją twórczością to nigdy nikogo do niczego nie zmuszamy. Najważniejszy jest komfort studentów. Jeśli czytanie własnych tekstów jest dla Ciebie wyjątkowo stresujące powiedz nam o tym przed zajęciami. Zrobimy wszystko, żebyś czuł(a) się dobrze!

Nie martw się, skontaktuj się z nami, a wspólnie znajdziemy rozwiązanie.

Poniżej znajdziesz regulamin, w którym ujęliśmy najważniejsze informacje dotyczące naszych kursów m.in. sposób rezerwacji miejsc, płatności, kwestii technicznych. W razie jakichkolwiek pytań, jesteśmy do Twojej dyspozycji pod adresem e-mail: kontakt@kuzniabestsellerow.pl

  1. Uczestnikiem naszych kursów może zostać każda osoba, która jest zmotywowana do pracy nad swoim warsztatem pisarskim. Nie ma znaczenia, w jakim jesteś wieku, czy piszesz od miesiąca czy od 50 lat.
  2. Kursy online odbywają się w grupach od 8 do 10 osób. Ta liczba uczestników gwarantuje optymalny poziom pracy nad tekstami.
  3. Aby dbać o jakość pracy i komfort uczestników możemy wymagać od Ciebie krótkiego testu Twojego poziomu pisarskiego, tak aby dobrać dla Ciebie odpowiednią grupę.
  4. Kursy stacjonarne mogą cechować się większą liczbą uczestników, ale spokojnie dalej zadbamy o komfort pracy i odpowiednią jakość.
  5. Nauczyciel w trakcie kursu nie pisze za uczestnika. Wierzymy, że musisz pisać, żeby rozwijać swój warsztat, dlatego w trakcie kursów zetkniesz się z ćwiczeniami, które będą od Ciebie wymagały pisania.
  6.  Nasi prowadzący to doświadczeni nauczyciele. Podczas zajęć każdy jest równy, nie oceniamy. Nauczyciele kładą duży nacisk na to, aby uwagi dotyczące Twoich tekstów były konstruktywne, tak abyś mógł(a) je zastosować i rozwinąć swoje umiejętność. Pamiętaj, uczestnik sam decyduje w trakcie zajęć, czy chce podzielić się swoimi tekstami zresztą grupy. To Twój wybór – chcesz spokojnie pracować i słuchać – nie ma problemu; chcesz poznać opinię innych o Twoim tekście – również będzie to możliwe.
  7. Każdy kurs to autorski program naszych prowadzących. Włożyli w niego swoje doświadczenie, tak by w jak najlepszym stopniu wspomóc Twój rozwój jako pisarza/ki. Materiały udostępniane w trakcie kursów są własnością prowadzących i nie mogą być wykorzystywane bez naszej zgody. W przypadku, gdy chciał/abyś użyć materiału poza zajęciami musisz uzyskać naszą zgodę. W takim przypadku opisz do jakich celów oraz które materiały chciał/abyś użyć na kontakt@kuzniabestsellerow.pl
  8. Pamiętaj, że nie dajemy gwarancji zrealizowania/wydania książki/tekstu etc. po zakończeniu kursu – to zależy od Twojej późniejszej pracy, zaangażowania i talentu. Damy ci jednak wiele narzędzi, abyś mógł go rozwijać.
  9. Jeżeli jesteś zainteresowany danym kursem, ale akurat nie prowadzimy zapisów do konkretnych grup nic straconego – zapisz się na listę oczekujących – poinformujemy Cię jak tylko zbierze się wystarczająca grupa chętnych.
  10. Kurs online obywa się poprzez przez narzędzie do wideokonferencji „Zoom”. Czas trwania zajęć oraz terminy spotkań są opisane na stronie danego kursu.
  11.  Do udziału w kursach online konieczne potrzebujesz:
    • posiadanie aktywnego adresu e-mail
    • dostęp do Internetu
    • standardowy system operacyjny
    • standardowa przeglądarka internetowa
    • kamerkę internetową
    • mikrofon
  12. Kursy odbywają się w z góry ustalonych terminach. Prowadzący kurs może zmienić termin danego spotkania najpóźniej 2 tygodnie przed terminem spotkania. Staramy się tego nie robić, ale taka sytuacja może mieć miejsce w wyjątkowych przypadkach. Wówczas poinformujemy Cię o tym mailowo i dostosujemy nowy termin do oczekiwań uczestników.
  13. Zajęcia podczas kursów nie są nagrywane.
  14. Grupa kursowa (kurs online) to 8-10 osób. Bardzo ważna jest dynamika zajęć dlatego nie ma możliwości odrobienia ich w innej grupie. Możesz otrzymać nagranie (patrz punkt wyżej) lub umówić się na indywidualną lekcje z nauczycielem, podczas której nadrobisz materiał za dodatkowa opłatą (skontaktuj się w tym celu z nauczycielem).
  15. Na każde nasze zajęcia mają wstęp inni nauczyciele Kuźni Bestsellerów. Nie będą oni jednak pisać ćwiczeń ani zakłócać zajęć. Chyba, że grupa nie będzie miała nic przeciwko – wówczas mogą stać się aktywnym uczestnikiem kursu. Dzięki temu nauczyciele mogą uczyć się od siebie nawzajem i czerpać przyjemność z uczestnictwa w lekcji. Pisanie to ciągły rozwój. My to rozumiemy i chcemy, żebyś i Ty się o tym przekonał/a. Najlepsi uczą się całe życie.
  16. Nie ma możliwości przepisania się do innej aktywnej grupy w trakcie kursu.
  17. W przypadku rezerwacji miejsca na kursie prosimy o dokonanie zadatku na konto

    NUMER KONTA 24114020040000330283127555
    MAŁGORZATA WARDA KUŹNIA BESTSELLERÓW
    UL. PORĘBSKIEGO 6c/2 GDYNIA 81-185
    REGON 523826100, NIP 9581224638

    w ciągu 3 dni roboczych od momentu zgłoszenia chęci rezerwacji (otrzymasz od nas mail z informacjami)

  18. Wpłata zadatku jest równoznaczna z gwarancją miejsca na kursie.
  19. Pozostała kwota należna za kurs powinna zostać opłacona najpóźniej 10 dni przed startem kursu.
  20. W przypadku braku płatności rezerwujemy prawo do umieszczenia kolejnej osoby na Twoim miejscu a zadatek przepada.
  21. Możesz zrezygnować z udziału w kursie:
    • Do 10 dni przed startem – zwrócimy Ci środki, które zapłaciłe(a)ś
    • Od 10 do 3 dni przed startem – środki, które zapłaciłe(a)ś możesz wykorzystać na dowolny inny kurs w Kuźni Bestsellerów
    • Krócej niż 3 dni przed startem – środki, które zapłaciłe(a)ś nie zostaną zwrócone.