Twój własny Harry Potter!

Bez dobrego bohatera nie ma tekstu!

 

 

Bohater jest jednym z najważniejszych elementów w tekście. Można zaryzykować stwierdzenie, że bez dobrego bohatera nie ma dobrej powieści.

Jest wiele historii, po które sięgają Czytelnicy wyłącznie ze względu na bohatera.Kibicują mu, kochają go i chcą wiedzieć o nim, jak najwięcej. Często podróżują u jego boku przez kolejne tomy książek nie zważając na to, czego dotyczy opowieść. ❤️

🔸Ja mam wielu ukochanych bohaterów i gdyby ktoś mnie poprosił żebym wybrała jednego, na pewno miałabym problem.

🔸Kubuś Puchatek? Harry Potter? Ania Shirley? Lisbeth Salander? A może Erica Falck, Dawid Redfern czy Teodor Szacki lub Jakub Orsztynowicz? 

🔸Każdego z nich lubię za coś innego, akceptuję ich wady, a gdy zamykam oczy potrafię ich sobie wyobrazić.

🔸W dzisiejszym tekście chciałabym się skupić na tym, jak opisać bohatera i sprawić, by był nietuzinkowy. Dobrze przecież, żeby wyróżniał się z tłumu. W tym celu przepytałam nasze kuźniowe nauczycielki 💋

🌷Natasza Socha, pisarka literatury obyczajowej mówi: – Główny
bohater musi być “jakiś”. Dobrze, żeby miał w sobie coś
charakterystycznego – duży nos, ogromne oczy albo nietypowy kolor
tęczówek, bliznę, cokolwiek, co go wyróżnia. Jeśli nie mamy pomysłu na jego wygląd, to dobrym wyjściem jest sięgnięcie np. po gazetę czy jakiś magazyn i wybranie ze zdjęć dowolnej twarzy. Wtedy łatwiej nam ją opisać. Możemy też wybrać twarz znajomego i sportretować ją w książce.

Nataszy raz zdarzyło się stworzyć bohaterkę, która naprawdę istnieje.  W “Aptece Marzeń” opisała prawdziwą dziewczynkę, która pokonała trzy nawroty raka. W tym celu autorka rozmawiała z jej rodzicami i po mistrzowsku oddała nie tylko charakter postaci i jej emocje ale również początki powstania Drużyny Szpiku.

Według niej każdy bohater powinien być dokładnie opisany, żebyśmy mogli sobie go wyobrazić. – Wysoki, niski, szczupły, z nadwagą, cera, sposób poruszania się. Im więcej szczegółów, tym większa plastyczność postaci i efekt 3 D – radzi Natasza Socha.

🌷Podobnie uważa Małgosia Warda, jednak przestrzega, by nie poświęcać zbyt wiele miejsca na standardowe “oklepane” informacje. – Dobry opis postaci nie powinien skupiać się tylko na kolorze włosów i oczu. To ważne elementy, często jednak przeceniane przez autorów. Oczywiście, że warto wiedzieć, jak ubiera się twój bohater, czy splata włosy albo czy na jego dłoniach pobrzękują bransoletki – jednakże opis wyglądu jest tylko częścią tworzenia postaci.

Małgosia uważa, że krótki opis może być bardziej sugestywny i obrazowy, więc nie powinniśmy opisywać bohatera od butów po czubek głowy. Tylko skupić się na tym, co jest ważne i charakterystyczne dla tej osoby i czego naprawdę potrzebujemy w danej scenie.

🌷Anna Rozenberg z kolei zdradza, że buduje swoich bohaterów gównie w oparciu o postacie drugo- i trzecioplanowe, ponieważ to w ich oczach odbija się prawdziwy protagonista.
Unikam rozległych opisów zarówno pod kątem charakteru tej postaci, jak i opisu wyglądu zewnętrznego. Co z tego, że powiem, na przykład: mój bohater jest miłym, czułym człowiekiem? Czytelnik mi zwyczajnie nie uwierzy! Z kolei jeśli ten sam bohater adoptuje psa ze schroniska. To pokazuje, jego charakter i Czytelnik ma szansę go pokochać.

Jestem ciekawa w jaki sposób Ty budujesz swoich bohaterów oraz ich opisy. Czy poświęcasz im wiele miejsca, jak Natasza Socha czy raczej jesteś oszczędny/ oszczędna  w słowach, jak Małgosia Warda i Ania Rozenberg.

Pamiętaj, że opis wyglądu postaci to zaledwie jeden element, który musisz ograć słowami i wyobraźnią. Pełnokrwisty bohater ma przecież bogatą przeszłość, jest skonfliktowany wewnętrznie, ma ciekawe hobby, marzenia oraz cel.

Mam nadzieję, że dzisiejszy newsletter dostarczył ci ciekawych informacji. A to jeszcze nie koniec! Niżej znajdziesz ćwiczenie, które dotyczy wyglądu bohatera. Pochodzi ono z naszego nowego zeszytu – “Bohater Twojego Bestsellera“. 

Ćwiczenie pisarskie:

Twój bohater jest w przymierzalni w sklepie. Właśnie kupuje nową rzecz (co to jest?) i dostrzega się w odbiciu lustra. Popatrz na niego jego własnymi oczami: co widzi, kiedy na siebie patrzy? Na co zwraca uwagę? Co jest dla niego ważne?

Czy interesuje go kolor oczu czy może raczej ich kształt, albo podobieństwo do któregoś z rodziców? Lubi na siebie patrzeć? A może jest to dla niego trudne?

Dzięki temu ćwiczeniu uda Ci się poznać unikatowy punkt widzenia perspektywy postaci, zrozumieć jej słabości oraz dostrzec, co ona w sobie ceni.

Przemiana bohatera - jak dobrze ją prowadzić?

Dzisiaj chciałabym opowiedzieć Ci trochę o bohaterze Twojej książki w kontekście zmian.

Na pewno wiesz, że dobrze skonstruowany bohater zawsze się zmienia. To bardzo ważne, by rozwijał się przez całą powieść.

Każda sytuacja, którą opiszesz i każdy człowiek, którego spotka muszą wpływać na niego i dawać mu “życiowe lekcje”. 

To właśnie zmiany sprawiają, że bohater staje się dla czytelnika naprawdę fascynujący. Chce towarzyszyć mu w jego przygodzie i sprawdzić, jak poradzi sobie z tym, co go spotyka.

Niżej znajdziesz ćwiczenie, które pomoże Ci rozwijać Twojego bohatera:  

Ćw. “Dobre doświadczenie…”

Opisz dobre, pełne ciepła doświadczenie, które zmieni życie Twojego bohatera. Wcześniej brakowało mu nadziei, może czuł się samotny i nieszczęśliwy, a teraz spotkał miłość swojego życia, doświadczył pomocy ze strony innych ludzi lub adoptował psa lub kota.

Pokaż w tym ćwiczeniu emocje bohatera – to, jak bohater w wyniku tego zdarzenia zaczyna odczuwać spokój wewnętrzny i nadzieję, jak się cieszy i z optymizmem patrzy w przyszłość. 

Mam nadzieję, że ćwiczenie pomoże Ci lepiej poznać Twojego bohatera, zrozumieć jego zmianę i sprawi, że pisanie stanie się jeszcze przyjemniejsze.

Napisz dzisiaj kilka słów 🙂 Pamiętaj, że możesz przesłać nam wykonane ćwiczenie na maila: kontakt@kuzniabestsellerow.pl
Z przyjemnością je przeczytamy i zasugerujemy zmiany.

 

Budowa bohatera -bohater jest najważniejszy dla Czytelnika

 

Pisanie książki to długi proces i trwa miesiące lub lata. Od pierwszego zdania do chwili, gdy postawisz ostatnią kropkę mija wiele dni. Na pewno zgodzisz się ze mną, że bywają momenty, kiedy pisze ci się świetnie, a bywają takie, gdy pół dnia starasz się ułożyć jedno sensowne zdanie.

Gdy gaśnie przysłowiowa iskra, ważne jest, by nie odkładać całkowicie  swojego tekstu tylko pracować nad nim w inny, równie kreatywny sposób.

– Możesz poprawiać to, co już napisałeś/ napisałaś.

– Próbować przepisać na nowo fragmenty z których nie jesteś zadowolony/ zadowolona.

– Pobawić się narracją (zmienić ją i zobaczyć, co będzie).

– Czytać inspirujące książki i zastanawiać się, co Ci się w nich podoba.

– Wykonać kilka ćwiczeń pisarskich.

Z doświadczenia wiem, że ćwiczenia otwierają nowe ścieżki prowadzenia historii. Dlatego dzisiaj przychodzę do Ciebie ze swoistym POGOTOWIEM PISARSKIM.

Z ćwiczeniem, które otworzy Ci drogę do bohatera Twojej książki.

Bohater jest najważniejszy…

To bohater stanowi ogniwo łączące czytelników z Twoim tekstem. Jest on dla nich punktem odniesienia, moralną lekcją, powodem identyfikacji z książką. Często czytelnicy traktują go jak przyjaciela, z którym dzielą uczucia, marzenia i cele. 

Gdy moje pisanie traci tempo, gdy zaczyna męczyć mnie moja historia zawsze patrzę w stronę bohatera. Zastanawiam się, której lekcji z jego życia nie przerobiłam wystarczająco dobrze.

Uwierz mi, że dokładne opracowanie jego motywacji, przeszłości, teraźniejszości i przyszłości potrafi przywrócić pracę nad powieścią na właściwe, twórcze tory.

Ćwiczenie pisarskie:

Twój bohater ma różne cechy charakteru. Wypisz pięć, a następnie wybierz tę, która będzie dominująca – być może to o niej będziesz przypominać przez całą powieść.

Teraz wypisz od myślników, w jakich sytuacjach ta cecha będzie się ujawniać. Co takiego musi spotkać Twojego bohatera, żeby wybrzmiała?

Przykład:

Twój bohater jest altruistą i chce pomagać innym. W związku z tym w książce powinna pojawić się sytuacja, która przedstawi tę cechę poprzez działanie. Przykłady tego typu działań to:

– Zorganizowanie eventu dla osób bezdomnych w Twoim mieście.

– Pomoc chorym rodzicom.

– Wolontariat w schronisku.

– Pomoc ofiarom przemocy domowej.

W zależności od tego, czego będzie dotyczyła książka, należy opisać sytuację, która najlepiej odda charakter bohatera.

Pamiętaj, że cecha, którą wybierzesz ma służyć przemianie postaci. 

Mam nadzieję, że ćwiczenie pomoże Ci lepiej poznać Twojego bohatera, zrozumieć jego motywację i sprawi, że pisanie stanie się jeszcze przyjemniejsze.

Napisz dzisiaj kilka słów 🙂

Weronika Mathia